Lansering lørdag 12. mars kl. 10:00 – Årbok i ny drakt

Det er tydeligvis stort behov /interesse for frø og plantematerialet av spiselige vekster for tiden og lansering av ny årbok gikk over all forventninger. Stephen begynner å pakke de 425 pakker frø som ble bestilt snart, men det kan ta en uke eller kanskje lengre! Det blir gitt beskjed når et eventuelt restlager blir lagt ut. Det er ekstra viktig at flest mulig er med på frø- og plante-dugnaden. Tenk nå på det dere har til overs av frø og hvilke planter man kan dele med andre medlemmer, helst flere ting, men en sort er ikke for lite! Det åpnes for at andre kan tilby senere denne uken! Vi har over 1.000 medlemmer, så om kun en av fem dele noe blir det 200 tilbud! Tenk spesielt på planter dere har tidligere fått gjennom KVANN!

Oppdatering om Stephen Barstows tilbud 14.03.22.

Vår nye digitale årbok blir lansert lørdag 12. mars kl 10:00. Årboka er nå en integrert del av KVANNs plantedatabase. I første runde vil katalogen inneholde mer enn 300 tilbud fra Stephen Barstow, og bestilling gjøres direkte fra den enkelte oppføringen i katalogen. Når man trykker på “bestill” i katalogen samtykker man samtidig til at ens adresse deles med personen man bestiller materialet fra. Årboka er kun tilgjengelig for medlemmer. Om du ikke har et aktivt medlemskap kan du kjøpe det i nettbutikken. Utover i uke 11 vil det bli åpnet for tilbud fra øvrige medlemmer og det vil også bli mulig å bestille planter fra NIBIO Landvik (jordskokk, pepperrot, sjalottløk, rabarbra og stiklinger av rips, solbær og stikkelsbær) og NIBIO Apelsvoll (Humle)(mer informasjon kommer).

BETALING (Standard anbefalte KVANN priser ved bestilling gjennom den digitale Årboka)
Stephen Barstow har følgende praksis for bestillinger fra ham:
– Hovedregelen er at man betaler når man mottar pakken og ser hva man har fått. Samtidig registrerer man at pakken er mottatt i systemet.
– For å dekke mine forsendelsesutgifter er det fint at dere overfører kr 65 for en plante / store løk og plusser på kr 10 for tilleggssorter. Om dere mottar kun frø blir det kr 35 for 1 pakke frø/små bulbiller, kr45 for 2 pakker, 50 for 3 osv. (kr 5 hver deretter) (standard KVANN priser). Jeg håper at alle har i bakhodet at det viktigste med det man få gjennom KVANN er å dele videre 🙂 Hjelp oss som tilbyr mye å trappe ned litt 🙂

Leveringsadresse må fylles inn før bestilling i katalogen

Plantedatabasens utvekslingssystem er bygget slik at alle har to arbeidsvinduer for å behandle bestillinger:
– Utgående bestillinger
– Innkommende bestillinger

I den siste vises leveringsadressen i hver bestillingslinje slik at det blir greit å pakke. Derfor er systemet bygget slik at de som ikke har lagt inn bestillingsadresse ikke får bestilt før de har gjort dette. NB! Dette gjelder uavhengig av om du har avtalt å hente personlig. Vi anbefaler derfor å gjøre dette på forhånd.

Gå til hovemenyen > Profil (med bildet) > Konto > Bet. / Leveringsadresser

Relaterte artikler

Hvitløkslauget

De siste 20 årene har hvitløk sakte funnet sin plass i norske hager. Noe gjennom at gamle
sorter fra nordiske hager er bevart og spredt videre, noe gjennom mer og mindre vellykkede «grønnsaksdisk» eksperimenter, noe gjennom nordmenns reiser på den nordlige halvkule og mye
gjennom innflyttere fra Øst-Europa. I dag finnes sannsynligvis et stort og ukjent sortsmangfold rundt i norske hager.

Kommentarer

  1. Jeg er veldig frustrert nå, jeg prøver å finne den nye årboka, men finner den ingen steder. Jeg har ikke og, bruker nettbrett og mobil, er det forskjell på hva som kommer opp? Fint om noen kan lage en “Årbok for dummis” for meg så jeg kan komme meg inn, håper noen vil hjelpe?

  2. Hei! Jeg har funnet å
    rboka, og førstesiden ser kjempefin ut. Men når jeg klikker meg videre inn på hver enkelt plantegruppe får jeg bare opp uforståelige kolonner med bokstaver. Bruker mobil, og har prøvd med to ulike nettlesere nå. Er det problemer med siden, eller fungerer den kun via pc?

      1. Om man snur skjermen til liggende klarer man å se noe, men katalogen er basert på tabellen med mange kolonner bortover, så det er utfordrende å få plass på en veldig liten skjerm.

    1. Hei,
      Vi har nylig gjort forbedringer på detaljvisningen av variant i planteleksikonet. Du kan søke etter Vossakvann eller Markusteigen, så ser du at det fungerer bedre på mobil enn før. https://kvann.no/planteleksikon/variation/2232/markusteigen
      (NB! Det er lite data i systemet foreløpig. Vi jobber først og fremst nå med å få inn riktige navn og relasjoner mellom familie, slekt, art og variant.)
      Ellers er et system som dette nødt til å ende opp med mye tabeller og det er vanskelig å redusere antall kolonner i mange tilfeller. De fleste vil nok arbeide med det i pc, og vi har naturlig nok derfor prioritert det formatet nå i starten, av ressursmessige årsaker. Mobilvisning vil også være en viktig inngang til systemet, ikke minst mht dokumentasjon i hage og dyrkingsfelt. Det kommer etter hvert.

      mvh Karl
      Bi-O Agritech

  3. Hei!
    Har et spørsmål til hvordan man, når det åpner for dette, legger inn planter og frø man kan tilby/bytte. Vil det være sånn at man legger inn og skriver inn navnet selv eller må det kobles til navn i en database. Jeg har mange planter/frø som er via KVANN og noe fra egen hage og fra andre medlemmer. Hvordan skal det som tilbys navnsettes? Greit å kunne forberede det som skal legges inn.

    1. Hei Lasse,

      Gode spørsmål!

      Det har vært veldig intenst noen måneder nå, så vi utviklerne trenger noen dager pust i bakken. Vi jobber med å tilrettelegge for at medlemmene kan ta i bruk systemet i løpet av neste uke, altså uke 12.

      Bare kjapt til dine spørsmål:
      1) Systemet er basert på at arter og varianter (kultivarer, landsorter osv) ligger i planteleksikonet. Det er kun dersom en art eller variant mangler at det skal opprettes nye oppføringer, og hvordan dette skal administreres er ikke helt avklart. Det er naturlig at laugslederne involveres i dette, men samtidig må det være en kvalitetssikring her, for er det feil i planteleksikonet, forplanter det seg til hele systemet. I starten av systemets drift vil det i praksis være jeg og Stephen som holder i dette.

      2) Så når du skal legge inn materiale fra Kvann, blir gangen at du søker opp varianten i planteleksikonet og aktiverer den til din Inventering [Oversikt] https://kvann.no/inventering/
      Dette er bare en tom mappe i din virtuelle frø/plantesamling, for å si det sånn. For å registrere ditt konkrete materiale, må du opprette såkalte “batcher”. Klikk + og følg instruksjoner.

      Alt dette blir snart også beskrevet i manualen.

      Fint om du og alle bruker support-kanalen så vi kan håndtere alle spørsmål på en systematisk måte:
      https://kvann.no/planteleksikon/support/

      vennlig hilsen
      Karl

  4. Hei, jeg får ikke til å legge inn plantetilbud jeg. Slik jeg forstår det er grunnen til at jeg ikke finner andres tilbud at dette ikke er lansert ennå. Gjelder dette også ting jeg gjerne deler videre av? Ev registrere at gror og vokser her. relevant for gruppene her? Er det brukerfeil hos meg, og jeg trenger litt hjelp, eller skal jeg bare vente?

    1. Hei,
      Det er forståelig at du lurer. Vi jobber på spreng på mange fronter samtidig med utviklingen av dette plantesystemet, så det tar dessverre litt tid å få forklart alt. Jeg skal orientere deg når manualen er klar. Det er ikke brukerfeil hos deg, men rett og slett at ikke alt er på plass. Vi må få inn mer grunndata, og KVANN må komme tilbake til oss med avklaring om hvordan alt som skal kunne deles skal godkjennes. Vi har lagt opp til at medlemmene kan registrere det de vil for sin egen oversikts skyld, men det er mange hensyn å ta mht deling. Derfor er materiale som ikke er kommet via katalogen, men kun direkte registrert via https://kvann.no/inventering/ foreløpig sperret for deling. Opprett gjerne sak her for konkrete spørsmål: https://kvann.no/planteleksikon/support/
      mvh Karl i Bi-O Agritech

  5. Hei!

    Jeg bestilte frø den 13. mars, dagen etter åpning av katalogen. Frøene har fortsatt ikke kommet. Skal jeg bare smøre meg med tålmodighet (Vanskelig!!) eller har det skjedd noe feil her?

    Beste hilsen Hanna

  6. Hei, Jeg vet ikke helt hvor det er riktig sted å spørre om dette, men forsøker her. Jeg vet at et sted på sidene her så står det hvor jeg kan finne Stephens kontonummer etc for betaling, men jeg klarer ikke finne det igjen (jeg har forsøkt flere ganger). Kan en snill sjel vise meg hvordan jeg trykker for å finne det?

Kommende arrangementer:

New Report

Close